Det är många av oss som på ett eller annat sätt fascineras av fart. De flesta av oss är också ganska restriktiva med att hamna i situationer där farten är så hög att ett misstag eller en olycka skulle kunna få hemska konsekvenser. I denna artikel ska det handla om en sport där förarna handlar precis tvärtom.
Moto GP
Moto GP är den tävlingsserie som är högst rankad inom sporten roadracing. Det är motorcykelsportens motsvarighet till bilsportens formel 1. Det handlar alltså om höga hastigheter och det sker dessutom bara på två hjul. Låter det livsfarligt? Absolut. På de längsta raksträckorna i VM-serien, som återfinns i Qatar, Mugello och Barcelona så uppmäter man hastigheter upp över 350 km/h. Hissnande hastigheter när man betänker att det som sagt handlar om fordon som bara går på två hjul.
Världsmästerskapsserien körs i 17 deltävlingar varje säsong och det är den som i slutändan har flest poäng som vinner världsmästerskapstiteln. Det betyder inte nödvändigtvis att den som vinner flest deltävlingar kommer att vinna, utan den som alltså totalt tar flest poäng. Det finns idag 13 olika teams med vardera två förare som tävlar under säsongen. Vill man titta på någon tävling så kan vi rekommendera att du tar en titt hos sporteventföretaget GO Sport Travel, som erbjuder både biljetter och resor inklusive boende till tävlingarna.
Klasser
Moto GP består av tre klasser där motorerna har lite olika regler och effekt på motorcykelns motor.
Moto3 – Detta är den lägsta klassen av de tre. Motorcyklarna är begränsade till att ha en 250 cc fyrtaktsmotor och ekipaget med både motorcykel och förare måste väga minst 148 kilo.
Moto2 – I denna klass har alla team samma motorer, som är en fyrtaktsmotor på 600 cc, tillverkad av Honda. Man använder även samma däck. Resterande delar, så som hur chassit ska utformas, det är upp till varje team att få fram. Dock måste motorcykeln väga minst 140 kilo. Klassen är delvis tänkt som ett komplement till Moto GP av kostnadsskäl.
MotoGP – I denna klass som vi redan skrivit om ovan, är motorcyklarna nästan helt fria att utforma som teamen vill. Dock finns restriktioner för vikt och motorstorlek. Detta är något som ändras med jämna mellanrum, men från och med 2007 så är det bara fyrtaktsmotorer med en högsta cylindervolym på 800 cc som gäller.